Skulpturstopp

Sparebankstiftelsen DNB

Pressekontakt

Logoer

Dovre

Vågå

Sør-Fron

Lillehammer

Gjøvik

Skulpturstopp

I prosjektet Skulpturstopp inviteres anerkjente kunstnere til å lage en skulptur eller et kunstverk i en kommune. Kunstnerne får selv velge stedet der kunstverket skal stå og utformer verket tilpasset stedet.

Målet med Skulpturstopp er å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kunst ved å plassere kunstverk av anerkjente samtidskunstnere i lokalmiljøer på Østlandet.

Les mer om bakgrunnen for Skulpturstopp : skulpturstopp.no/om-skulpturstopp.

Sparebankstiftelsen DNB

Skulpturstopp er initiert og drevet av Sparebankstiftelsen DNB. Sparebankstiftelsen DNB eier rundt 8 prosent av aksjene i DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som brukes til ulike samfunnsnyttige prosjekter.

«Vi utløser gode krefter» er vår visjon. Vi støtter prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og gir et positivt bidrag til barn og unge. Vi driver med filantropi - ikke sponsing. Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt over 4 milliarder kroner til allmennyttige formål.

Les mer om Sparebankstiftelsen DNB: www.sparebankstiftelsen.no/no/om-stiftelsen

Pressekontakt

Ingrid Økland, Kulturbyrået Mesén

Epost: ingrid@mesen.no

Tlf: +47 46 47 28 74

 

DOVRE

«Mental genbank» av Per Inge Bjørlo.

Hengende utover en skråning på Hjerkinn, med utsikt mot Snøhetta og den åpne vidda, ligger Per Inge Bjørlos skulptur Mental genbank. Skulpturen er utformet i rustfritt stål der korte rør danner et ytre nettverk som omslutter en kjerne. Den kan sees som en visualisering av noe dypt menneskelig: Det indre rommet vi alle bærer på.

 – Kunsten er en av mange innfallsvinkler som gir betrakteren mulighet til å utforske seg selv. For meg handler det om å undersøke det å være menneske, sier Bjørlo.

Les mer om skulpturen her


VÅGÅ

"Norwegian Wood Lattice Bisected By Curved 2-way-mirror" av Dan Graham.

På bredden av Lemonsjøen i Vågå står Dan Grahams skulptur. Kunstverket i tre og glass speiler naturen rundt og gir betrakteren ulike opplevelser etter hvert som man beveger seg rundt kunstverket.

Den amerikanske billedkunstneren Dan Graham gir gjennom sine skulpturer uttrykk for en aktuell problemstilling i mye av dagens kunstproduksjon: Hva er betrakterens rolle i møtet med kunstverket? Grahams løsning er knyttet til verkets skulpturelle struktur. Han betrakter selv sine skulpturer, eller paviljonger, blant annet som et instrument som kan brukes til både å se og å bli sett.

Les mer om skulpturen her.

SØR-FRON

"FLOKK" av Gitte Dæhlin.

FLOKK består av 21 høye, grasiøse figurer støpt i bronse. Figurene har glassøyne, er relativt like, men samtidig helt ulike. De er plassert på et åpnet jorde på middelaldergården Sygard Grytting, der de skuer ut over kulturlandskapet og Gudbrandsdalslågen.

- Kunst som vises på en ukonvensjonell måte og på overraskende steder, gjør at man ikke bare ser kunsten med nye øyne, men også ser omgivelsene med et nytt blikk, sier Dæhlin.

Les mer om skulpturen her.

LILLEHAMMER

"Mothership with Standing Matter" av Antony Gormley.

Kunstverket Menneske i Moderskipet består av en skulptur av Antony Gormley inne i en paviljong tegnet av det norske arkitektkontoret Snøhetta. Skulpturen er formet som et menneske og er satt satt sammen av stålkuler i ulike størrelser.Noen av kulene har tilfeldigvis falt ut av figuren og rullet ut over gulvet. Det er som om den er i ferd med å gå i oppløsning.

-Da jeg vokste opp nord i London i etterkrigstiden skulle alt være rasjonelt og funksjonelt. Nå er det mer rom for å få kunst ut i samfunnet. Jeg er stolt av å være med på dette prosjektet, sier Gormley. 

Les mer om skulpturen her.

GJØVIK

"Gripping" av Richard Deacon.

Kunstneren Richard Deacon har smeltet sammen sine inntrykk fra Gjøvik til en fem meter høy skulptur i sandstøpt aluminium. Skulpturen står plassert utenfor Fjellhallen på Gjøvik.

- Inspirasjonen til verket er en kombinasjon av Fjellhallen som en enorm grotte i fjellet, og den industrielle aktiviteten - spesielt når det gjelder fiskeutstyr. Alt dette medvirket til hvordan verket har blitt, sier Deacon.

Les mer om skulpturen her.

ØSTRE TOTEN

"Allium" av Sverre Wyller.

Skulpturen Allium er plassert over en grusvei som leder opp mot Billerud gård, i et åpent landskap med utsyn over Mjøsa. Allium betyr løk og skulpturens form er inspirert av jordbruket på stedet.

– Jeg ønsket en plassering som var i kontakt med Mjøsa og landskapsrommet rundt. I tillegg var det avgjørende at det fantes en lokal kilde for materialene til prosjektet, sier Wyller.

Les mer om skulpturen her.

GRAN

"The Gran Boathouse" av Rachel Whiteread.

The Gran Boathouse er et massivt kunstverk i betong. Skulpturen er en avstøpning av tomrommet i et gammelt båthus.

- Jeg har mumifisert luften i rommet i båthuset, sier Rachel Whiteread selv om ideen bak prosjektet.

- Jeg ønsket å lage den "sjenerte skulpturen". En skulptur som skulle få stå der fredelig og verdig, sier Whiteread

Les mer om skulpturen her.

SKEDSMO

«Yes to all» av Sylvie Fleury. 

Yes to all  er et 15m høyt neonverk som kan minne om et reklameskilt. Ordene «yes to all» er skrevet i lysende neonrør, men hva det betyr er opp til betrakterne å tolke.

– Frasen «yes to all» handler ikke om å påtvinge moralske budskap. Det handler mer om å speile betrakterens egen tenkning. Uten tegnsetting kan du tolke det akkurat dit du vil, sier Fleury.

Les mer om skulturen her

OSLO

"HODET N.N." av Marianne Heske.

Skulpturen HODET N.N. er 7m høyt og støpt i bronse etter modell av et lite dukkehode som Marianne Heske kjøpte på et loppemarked i Paris i 1971. Skulpturen står lengst oppe i Torshovdalen i Oslo og skuer utover byen og fjorden.

- Det er tomt inni, så det er plass til store tanker. Og hva enn man tenker om HODET N.N, kommer det fra ens eget hode. En “thinktank”, sier Heske.

Les mer om skulpturen her.

MOSS

«14–7–2006» av Kirsten Ortwed

Skulpturen er plassert på en liten høyde i Nesparken og er godt synlig for alle som kommer inn i parken. Hoveddelen av 14–7–2006 er utført i aluminium med en overflate som reflekterer sollyset uansett hvorhen det treffer. Med referanse til meteorittregnet som traff byen sommeren 2006, inviterer den til refleksjon rundt noe som er større enn oss selv.

– Det er vilt å forestille seg alt som foregår i verdensrommet! Gasser, metaller, partikler smeller sammen og blir til nye stoffer. Og så lander det ytre rom her, i Moss! For meg er det veldig interessant, sier Ortwed.

Les mer om skulpturen her

FREDRIKSTAD

“I min tro, i mitt håp, i min kjærlighet” av Jaume Plensa

På Phønixbrygga i Fredrikstad står tre hoder i støpejern. Det monumentale i de ca 4 meter høye skulpturene kontrasterer det fredfulle, innadvendte uttrykket hos de unge kvinnene som er portrettert. Kunstneren forteller at han lenge har vært opptatt av Ibsen, og at det er et sitat fra “Peer Gynt” som har inspirert ham til det tredelte verket i Fredrikstad. 

– Når Peer returnerer fra sin reise hvor han på mange måter har feilet som menneske, spør han Solveig hvor “hans hele, egentlige selv” har vært den tiden han har vært borte. Da svarer Solveig: “I min tro, i mitt håp, i min kjærlighet.” Med disse ordene forløses Peer Gynt. Det er et sterkt budskap, og jeg har lenge ønsket å gjøre et arbeid med utgangspunkt i Solveig. Det passet fint å gjøre det som mitt første prosjekt i Norge, sier Plensa.

Les mer om skulpturen her