LAYER (2025)

Med LAYER ønsket Eva Hild å skape en skulptur som møter mennesker i hverdagen og blir en del av deres daglige omgivelser. Foran Smia flerbrukshus i Frogn står skulpturen som en åpen, lett og inviterende form.

SKULPTUREN

I skulpturen LAYER forener Eva Hild organiske bevegelser og teknisk presisjon i en abstrakt form av tynne vegger og hulrom. Skulpturen er voluminøs, kompleks og åpen, og både speiler og utfordrer sine omgivelser mellom Smia flerbrukshus og den tilstøtende rundkjøringen. Den kritthvite formen konsentrerer en serie dobbeltheter; den er på samme tid strukturert og uregelmessig, voksende og i ro, innside og utside.  

– Jeg elsker at skulpturene kan bli til rom man kan gå rundt og inn i, når formene omfavner mennesket og tar opp i seg landskapet. Her kjente jeg at det oppstår en egen energi, at det finnes en slags glede i at det liksom bobler i skulpturen, samtidig som den har en bevegelse og et tydelig løft, forteller Hild. 

Skulpturen reiser seg med en letthet og rytme som i en koreografisk balanseakt, og forandrer seg når man beveger seg rundt den. Mot Smia flerbrukshus fortegner LAYER seg som en lagdelt struktur, med lameller og transparens. Mot hovedveien og rundkjøringen åpner den seg i store hull og avrundede hvelv som bobler og presser under overflaten.  

LAYER er laget i aluminium, men springer ut av leiren som er grunnmaterialet i Hilds praksis. Gjennom den utforskes livserfaringer i et abstrakt formspråk og med langsom, håndverksmessig presisjon. Herfra beveget Hild seg over i større skulpturer hvor formene får en mer arkitektonisk og omsluttende skala. Hvert verk har sin rytme og sine utfordringer, og formene springer ikke først og fremst ut av tekniske utfordringer, men av en søken etter et narrativ som kan bære gjennom hele praksisen.  

For Hild vokste den røde tråden frem via ordet trykk, det som presser innenfra eller utenfra, og som materialiserer seg i form og overflate. Skulpturene blir et møtepunkt mellom det indre og det ytre – mellom følelser, erfaringer, samfunn og forventninger, eller som Hild selv omtaler dem, abstrakte selvportretter. 

 

EVA HILD (f. 1966) 

Eva Hild er en svensk kunstner utdannet ved HDK-Valand – Academy of Art and Design i Göteborg. Hun er kjent for sine monokrome skulpturer i et abstrakt, organisk formspråk preget av volumer og rom. Med utgangspunkt i keramikk, beveget Hild seg senere over i materialer som muliggjorde større produksjoner, som rustfritt stål og aluminium. 

Hild henter inspirasjon fra følelsesmessige strukturer som påvirkning, press og relasjoner, og omtaler ofte skulpturene sine som kropper. Hun er oppvokst i en familie med leger, og praktiserte en kort tid fysioterapi før hun ble kunstner. Denne bakgrunnen har gitt en særlig bevissthet om kroppen – om balanse, likevekt og hvordan den indre verden henger sammen med den ytre. 

– Det finnes en kontakt mellom meg, kroppen min og materialet. Jeg oversetter egne psykologiske og følelsesmessige erfaringer til et skulpturelt, abstrakt formspråk. 

 
 
 
 

PLASSERINGEN

Frogn ligger ved Oslofjorden og er kjent for sine tettbygde strøk, landlige områder og naturskjønne omgivelser. Hild fikk frie tøyler til å velge plassering for verket – en frihet som både var et privilegium og en utfordring, ettersom ansvaret for stedets betydning ble desto større. Hun vurderte lenge å lage en skulptur som kunne trone langs den flotte fjorden som et landemerke, men vendte seg så vekk fra det opplagte. Hun ønsket å finne et sted hvor kunsten kunne bidra med noe, møte mennesker i hverdagen og være en del av deres daglige omgivelser. 

– Utenfor Smia, i dette litt anonyme og nesten industrielle området, kunne skulpturen få en tydelig tilstedeværelse og bidra til å forandre stedet. Jeg kom fram til at LAYER, som har en slags lag-på-lag struktur, kunne representere de mange virksomhetene på Smia. 

Hild beskriver plassen foran Smia som et sted for møter og utvikling, en pågående prosess og en tro på fremtiden. Hun håper mennesker som bor i Frogn og som besøker området, vil ta skulpturen til seg som sitt verk, gi den kallenavn og føle eierskap til den. 

 

Skulpturstopp er en gave fra Sparebankstiftelsen DNB til kommuner på Østlandet.

Les mer om Skulpturstopp.

Kontakt oss:
post@skulpturstopp.no

Personvernerklæring
Opphavsrett/BONO